Nowe pobranie ścieków – Jakie wymogi prawne i normy (krajowe oraz unijne) regulują procedury pobierania ścieków do badań w 2025 roku?
Biokontrol: Nowoczesne oprogramowanie dla efektywnego zarządzania gospodarką ściekową w Twojej Gminie
Czy Twoja gmina boryka się z wyzwaniami związanymi z gospodarką ściekową? Czy masz trudności z monitorowaniem wywozu nieczystości, generowaniem sprawozdań i zapewnieniem zgodności z przepisami? Mamy dla Ciebie rozwiązanie! Biokontrol to innowacyjny system informatyczny, stworzony specjalnie dla gmin, aby usprawnić zarządzanie gospodarką ściekową, zapewnić transparentność i odciążyć pracę referentów.
Co to jest Biokontrol i dlaczego warto go wdrożyć?
Biokontrol to kompleksowe oprogramowanie, które umożliwia efektywne zbieranie danych o gospodarowaniu ściekami, ich transporcie oraz generowanie niezbędnych sprawozdań i raportów. Nasz system to odpowiedź na potrzeby nowoczesnych gmin, które dążą do optymalizacji procesów, zwiększenia efektywności i zapewnienia mieszkańcom wysokiej jakości usług.
Jak Biokontrol zmieni życie mieszkańca?
Z Biokontrol znikają obawy o brak potwierdzeń wywozu ścieków! Każdy właściciel szamba lub przydomowej oczyszczalni ścieków otrzyma indywidualną kartę wywozu. Przed każdym wywozem nieczystości trzeba będzie okazać tę kartę. Firma asenizacyjna zeskanuje kartę. To automatycznie wygeneruje potwierdzenie w systemie. Mieszkaniec nie musi się już martwić o papierowe dokumenty i ich przechowywanie. Wszystkie dane są bezpiecznie przechowywane w systemie. Są także dostępne w razie potrzeby.
Korzyści dla Gminy
Biokontrol usprawnia pracę referentów. System automatyzuje wiele procesów. Dotychczas te procesy wymagały ręcznego wprowadzania danych. Wymagały także ręcznego generowania dokumentów. Teraz system sam generuje dokumenty kontroli. Generuje również wezwania. Co więcej, system tworzy sprawozdania dla instytucji nadzorczych, na przykład WIOŚ.
Ponadto, Biokontrol zapewnia pełną kontrolę nad procesem wywozu i transportu ścieków. Gmina zyskuje dostęp do szczegółowych danych. Te dane dotyczą wywozu nieczystości. Można je przeglądać dla poszczególnych posesji, ulic, miejscowości i całego obszaru gminy. Dodatkowo, system umożliwia rozliczanie przewoźników.
Zebrane dane umożliwiają analizę. Dzięki tej analizie można identyfikować obszary. W tych obszarach produkuje się największą ilość ścieków. To ułatwia planowanie inwestycji. Ułatwia także wdrażanie inwestycji w rozwój kanalizacji.
Biokontrol zapewnia zamkniętą strukturę obrotu ściekiem. Dzięki temu dowożone ścieki są identyfikowalne. Ich ilość jest adekwatna do liczby zbiorników na terenie gminy.
Nasz system jest rozwojowy. Jest również dostosowany do potrzeb użytkowników. Jesteśmy otwarci na sugestie klientów. Nieodpłatnie wdrażamy rozwiązania. Te rozwiązania poprawiają funkcjonalność systemu.

Gmina zyskuje wiele korzyści dzięki wdrożeniu Systemu BioKontrol do zarządzania ściekami.
Wdrożenie Systemu BioKontrol przynosi gminie wiele istotnych korzyści, zwłaszcza w kontekście nowych obowiązków prawnych. Po pierwsze, system znacząco ułatwia gminie prowadzenie wymaganych kontroli zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków. Ponadto, gmina zyskuje nowoczesne narzędzie do cyfrowego gromadzenia i zarządzania wszystkimi danymi dotyczącymi obiegu ścieków, co przyspiesza pracę urzędników i zapewnia szybki dostęp do informacji.
Co więcej, System BioKontrol automatyzuje tworzenie niezbędnych raportów i sprawozdań, co pozwala pracownikom skupić się na innych ważnych zadaniach. Dzięki temu gmina może skuteczniej nadzorować regularne opróżnianie zbiorników przez mieszkańców oraz lepiej planować przyszłe inwestycje w infrastrukturę kanalizacyjną. W konsekwencji, takie kompleksowe zarządzanie przekłada się na lepszą ochronę środowiska i zdrowia publicznego, co szczegółowo opisuje artykuł Jakie korzyści dla gminy wynikają z wdrożenia Systemu BioKontrol w kontekście monitorowania i zarządzania gospodarką ściekową?.
Nowe pobranie ścieków – funkcjonalność w Biokontrol
Funkcja „Nowe pobranie” w systemie Biokontrol umożliwia szybkie i łatwe dodawanie informacji o każdym pobraniu nieczystości. Użytkownik, czyli najczęściej pracownik urzędu gminy, wprowadza szczegóły dotyczące pobrania bezpośrednio do systemu. Formularz „Nowe pobranie” składa się z dwóch sekcji:
- Sekcja „Nowe pobranie”: W tej sekcji wprowadza się podstawowe dane dotyczące pobrania, takie jak adres posesji, z której pobrano nieczystości oraz data pobrania.
- Sekcja „Dane pobrania”: Tutaj uzupełnia się bardziej szczegółowe informacje, takie jak ilość zużytej wody, ilość oddanych ścieków, dane kierowcy, numer pojazdu oraz miejsce zrzutu. Istnieje również możliwość dodania uwag do dokumentu pobrania.
Dzięki funkcji „Nowe pobranie” cały proces ewidencji wywozu ścieków staje się prosty, szybki i efektywny.

Biokontrol – Twój partner w efektywnym zarządzaniu gospodarką ściekową!
Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o Biokontrol i przekonać się, jak nasz system może pomóc Twojej gminie w efektywnym zarządzaniu gospodarką ściekową. Zapewniamy profesjonalne wdrożenie, szkolenie i wsparcie techniczne. Z Biokontrol zarządzanie ściekami staje się proste i efektywne!
Czy zmieniły się zasady wyznaczania obszarów z kanalizacją zbiorczą?
Przepisy dotyczące wyznaczania aglomeracji, które powinny mieć systemy kanalizacji zbiorczej, uległy zmianie. Zmiana dotyczy progu wielkości tych obszarów. Warto zrozumieć, co to oznacza w praktyce.
Aglomeracja to obszar, który ze względu na swoją wielkość musi być wyposażony w system kanalizacji zbiorczej. Wcześniej przepisy mówiły o aglomeracjach „powyżej 2000” tak zwanej równoważnej liczby mieszkańców. Był to próg, od którego gmina musiała zapewnić kanalizację. Ta zasada była podstawą planowania inwestycji ściekowych. Określała, gdzie budowa sieci kanalizacyjnej jest obowiązkowa. Stare przepisy były już dobrze znane samorządom.
Nowelizacja Prawa wodnego wprowadziła niewielką zmianę. Nowy przepis mówi o aglomeracjach „co najmniej 2000” równoważnej liczby mieszkańców. Zmieniono słowo „powyżej” na „co najmniej”. Ten próg wielkości aglomeracji jest teraz nieco inaczej sformułowany. Zmiana znalazła się w artykule 86 ustęp 1 Prawa wodnego. To techniczna korekta w zapisie prawnym.
W praktyce ta zmiana ma charakter redakcyjny. Głównie dotyczy formy. Nie wpływa znacząco na listę istniejących aglomeracji. Obszary wyznaczone jako aglomeracje zazwyczaj nimi pozostaną. Gminy nadal będą planować rozwój kanalizacji w tych obszarach. Dla mieszkańców ta konkretna poprawka nie oznacza drastycznych zmian w planach kanalizacyjnych. Przepisy zostały po prostu doprecyzowane.